Terug naar vorige
Als een ondernemer voor zichzelf gaat beginnen dan is dat vaak vol enthousiasme ten aanzien van het vak dat hij of zij uitoefent. Het begint met een idee en vervolgens worden er klanten of afnemers gezocht en begint de zaak te draaien.
Maar dan begint vaak ook de ellende: er moet een administratie worden bijgehouden! Ai, dat is veel minder leuk dan je met je vak bezighouden.
Uiteraard zijn er (boekhoud)bedrijven en (accountants)kantoren die hierbij behulpzaam kunnen zijn, maar de basis zal toch echt door de ondernemer zelf gedaan moeten worden: hij of zij zal de bonnetjes moeten bewaren en (periodiek) aan het kantoor moeten aanleveren. Bovendien kosten die kantoren natuurlijk geld.
Zou het niet veel gemakkelijker zijn om elk bonnetje en elke factuur rechtstreeks ergens te kunnen neerleggen, zodat er geen omkijken meer naar is?
Gelukkig is dat nu mogelijk!
Inmiddels is de techniek zo ver gevorderd dat de administratie feitelijk volledig digitaal gevoerd kan worden. En ook nog tegen een betaalbaar tarief. Voor enkele tientjes in de maand is een on-line boekhoudpakket te gebruiken, waarbij voor een paar dubbeltjes per document de volledige administratie digitaal kan worden ingelezen. Even een fotootje maken van het betreffende bonnetje en mailen naar een speciaal adres en zie daar: het wordt volledig in de administratie doorgeboekt. Het boekhoudpakket kan vervolgens ook nog worden gekoppeld aan de bank, zodat ook de betalingen automatisch in de boekhouding worden verwerkt.
En zo is een heel vervelend karwei eigenlijk veranderd in een klein klusje, waarbij wellicht nog interessante extra informatie uit de administratie kan worden gehaald. De administratie is op deze manier namelijk altijd actueel en geeft inzicht in de meest recente stand van zaken.
Voor meer informatie over deze en andere onderwerpen op ons vakgebied kunt u natuurlijk altijd even contact opnemen met ons kantoor.
De koffie staat voor u klaar!